Πρακτικά Επιστημονικών Συναντήσεων, Ημερίδων, Σεμιναρίων και Συνεδρίων στο Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://repository2024.ihu.gr/handle/123456789/30491
Πλοηγηθείτε για να εντοπίσετε πρακτικά από επιστημονικές συναντήσεις, ημερίδες, Σεμιναρίων συνεδρία κλπ. που διεξάγονται στο Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας.
Περιηγούμαι
Πλοήγηση Πρακτικά Επιστημονικών Συναντήσεων, Ημερίδων, Σεμιναρίων και Συνεδρίων στο Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας ανά Θέμα "Academic Libraries"
Τώρα δείχνει 1 - 4 από 4
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Η χρήση των ηλεκτρονικών πηγών πληροφόρησης στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες της Θεσσαλονίκης(2003-11-12) Εκίζογλου, Παναγιώτα; Ασδέρη, Στυλιανή; Γαρουφάλλου, ΕμμανουήλΟι Ηλεκτρονικές Πηγές Πληροφόρησης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της συλλογής των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Η παρουσία τους στο χώρο αυτό συνέβαλε στην ταχύτερη τέλεση των βιβλιοθηκονομικών εργασιών, την άμεση παροχή πληροφοριών στο κοινό αλλά και την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών στις βιβλιοθήκες. Η είσοδος των Ηλεκτρονικών Πηγών Πληροφόρησης στις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες καθυστέρησε σε σχέση με το εξωτερικό, λόγω μιας σειράς προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οι βιβλιοθήκες όπως π.χ. έλλειψη οικονομικών πόρων, εξειδικευμένου προσωπικού και πολιτικής βούλησης από τα ιδρύματα. Καθοριστικό παράγοντα στον εκσυγχρονισμό των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών αποτέλεσε το πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ, καθώς δημιούργησε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και εφαρμογή των ηλεκτρονικών πηγών. Η εισήγηση αυτή παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήχθη στους βιβλιοθηκονόμους των τριών ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης. Σκοπός της έρευνας ήταν να συγκεντρώσει στοιχεία γύρω από τη χρήση των Ηλεκτρονικών Πηγών από τους βιβλιοθηκονόμους, την εκπαίδευσή τους στις πηγές αυτές και την επίδραση τόσο της χρήσης όσο και της εκπαίδευσης στη βιβλιοθηκονομική εργασία. Ειδικότερα, εξετάστηκαν οι δυνατότητες πρόσβασης στις Ηλεκτρονικές Πηγές Πληροφόρησης που παρείχαν οι βιβλιοθήκες τόσο στο προσωπικό όσο και στο κοινό, αλλά και η συχνότητα χρήσης της εκάστοτε ηλεκτρονικής πηγής από τους βιβλιοθηκονόμους. Επίσης, διερευνήθηκε η εκπαίδευση που είχαν λάβει οι εργαζόμενοι στις ηλεκτρονικές πηγές, η ανάγκη τους για περαιτέρω εκπαίδευση, αλλά και η ύπαρξη και το είδος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που προσφέρονταν στους χρήστες των βιβλιοθηκών αυτών. Για την επίτευξη του στόχου της έρευνας επιλέχθηκε η μέθοδος του ερωτηματολογίου, το οποίο διανεμήθηκε σε 163 βιβλιοθηκονόμους. 78.5% βιβλιοθηκονόμοι ανταποκρίθηκαν στην έρευνα. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι βιβλιοθηκονόμοι χρησιμοποιούν ένα μεγάλο αριθμό ηλεκτρονικών πηγών από τις οποίες ο Ηλεκτρονικός Κατάλογος (OPAC) και το Διαδίκτυο χρησιμοποιούνταν περισσότερο, ενώ τα Ηλεκτρονικά Περιοδικά και τα Multimedia/CD-ROMs είχαν τη μικρότερη χρήση. Όσον αφορά στην εκπαίδευση, οι πηγές στις οποίες είχε εκπαιδευτεί η πλειοψηφία των βιβλιοθηκονόμων ήταν ο Ηλεκτρονικός Κατάλογος και ο Παγκόσμιος Ιστός. Η παρούσα εισήγηση αναπτύσσει και σχολιάζει κριτικά τα αποτελέσματα της έρευνας καθώς και επιχειρεί μια συγκριτική εξέταση της χρήσης των ηλεκτρονικών πηγών σε σχέση με την εκπαίδευσης των βιβλιοθηκονόμων στις πηγές αυτές.Τεκμήριο Κοινοπραξία ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών - Επιτροπή υλοποίησης για τα περιοδικά: Πέντε χρόνια μετά την πρώτη συμφωνία για συλλογική πρόσβαση σε ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης(2003-11-12) Δέρβου, Κλωντίνη; Τζεδάκη, Σάσα; Φράγκου-Μπάτσιου, Άννα; Συνέλλη, ΚατερίναΤο Νοέμβριο του 1998 η Kοινοπραξία των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών υπογράφει την πρώτη συμφωνία για συλλογική ηλεκτρονική πρόσβαση στα περιοδικά που εκδίδονται από τον οίκο Elsevier. Σήμερα, πέντε χρόνια μετά, όλα τα μέλη της Kοινοπραξίας των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών έχουν καταργήσει τις έντυπες συνδρομές τους σε 13 από τους μεγαλύτερους εκδότες επιστημονικών περιοδικών. Η πρόσβαση στην πληροφορία πλέον παρέχεται μόνο ηλεκτρονικά, αποτέλεσμα των συλλογικών συμβάσεων μεταξύ των εκδοτών και της Κοινοπραξίας. Στόχος αυτής της παρουσίασης είναι μια συνοπτική περιγραφή της πορείας του έργου μέχρι σήμερα. Πέντε χρόνια μετά την πρώτη συμφωνία βρισκόμαστε σε μία χρονική στιγμή, η οποία μας επιτρέπει να αποτιμήσουμε τα οφέλη της συνεργασίας μεταξύ των Ελληνικών Ακαδημαϊκών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων και να σχεδιάσουμε ασφαλέστερα τη δράση μας για τα επόμενα χρόνια.Τεκμήριο Συλλογικός κατάλογος-Πορεία υλοποίησης(2003-11-12) Βουγιουκλής, Γιώργος; Τσιμπόγλου, ΦίλιπποςΗ δημιουργία του Συλλογικού Καταλόγου (ΣΚ) αποφασίστηκε από το έργο «Δικτύωση Βιβλιοθηκών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΕΠΕΑΕΚ Ι. Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε ομάδα εργασίας (ΟΕ) για τη μελέτη δημιουργίας ΣΚ και τη σύνταξη προδιαγραφών. Αναπτύχθηκε προβληματισμός σχετικά με το θέμα της επιλογής της αρχιτεκτονικής του ΣΚ μεταξύ του τύπου του νοητού / κατανεμημένου καταλόγου και του τύπου του φυσικού συλλογικού καταλόγου. Η ΟΕ κατέγραψε την υπάρχουσα κατάσταση στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες (ΑΒ), πραγματοποίησε βιβλιογραφικές έρευνες, ήρθε σε επαφή με ειδικούς από το διεθνή χώρο, αξιολόγησε τα θετικά και αρνητικά κάθε τύπου, στάθμισε τις δυσκολίες αλλά και τις προσδοκίες και αφού κατέληξε στον τύπο του κεντρικού συλλογικού καταλόγου συνέταξε τις βασικές βιβλιογραφικές και τεχνικές προδιαγραφές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ΟΕ προβλέπονταν α) δημιουργία Κεντρικού (φυσικού) ΣΚ, «υποτελούς» τύπου, δηλαδή με τροφοδότηση από τις εγγραφές των τοπικών βιβλιοθηκών, β) η χρησιμοποίηση υπάρχοντος λογισμικού με ανάπτυξη επιπρόσθετων προγραμμάτων, γ) ορισμός δύο φάσεων υλοποίησης, φάση Α: Συγκρότηση και ομογενοποίηση αρχικής βάσης δεδομένων συλλογικού καταλόγου, και φάση Β. Κανονική λειτουργία και ενημέρωση του συλλογικού καταλόγου. Επιπλέον, ορίστηκαν τα ελάχιστα επίπεδα βιβλιογραφικής εγγραφής, προτάθηκαν μέθοδοι και εργαλεία για την καθιέρωση θεμάτων και ονομάτων, εξετάστηκαν τα ζητήματα γλώσσας θεμάτων, τοπικών δεδομένων, κανόνες-προϋποθέσεις για ενιαία αντιμετώπιση ορισμένων κατηγοριών έργων, θέματα προς εκπαίδευση των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκονόμων και η δημιουργία οργανισμού για την υλοποίηση και συνέχεια του Συλλογικού Καταλόγου. Το έργο της υλοποίησης του Συλλογικού Καταλόγου εντάχθηκε στο ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ. Με βάση τις επιλογές και τις προδιαγραφές της ΟΕ εγκαταστάθηκε ο εξοπλισμός στον ειδικά αφιερωμένο χώρο του νέου κτιρίου της Βιβλιοθήκης του ΕΜΠ. Επιλέχθηκε το λογισμικό ADVANCE της Geac, το οποίο εγκαταστάθηκε από την Εταιρία ELiDOC. Αποστάλθηκαν ερωτηματολόγια και μελετήθηκαν τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τις βιβλιοθήκες. Ζητήθηκαν δείγματα 10.000 εγγραφών για δοκιμές από αντιπροσωπευτικές βιβλιοθήκες διαφόρων προγραμμάτων, χαρακτηροσυνόλων, και μορφότυπων. Η ELiDOC ανέπτυξε προγράμματα μετατροπής των διαφορετικών κωδικοποιήσεων των χαρακτηροσυνόλων, της δομής των δεδομένων από USMARC σε UNIMARC και των πληροφοριών αντιτύπων. Πραγματοποιήθηκαν οι απαραίτητες αλλαγές στο βασικό λογισμικό για την προσαρμογή του στις απαιτήσεις του ΣΚ και εκπαιδεύτηκαν οι βιβλιοθηκονόμοι του ΣΚ στη λειτουργία του ADVANCE. Η επιτροπή Σχεδίασης – Παραμετροποίησης του ΣΚ σύνταξε σχέδιο σεναρίου ενημέρωσης και λειτουργικών προδιαγραφών για την εισαγωγή των εγγραφών. Με βάση αυτό αναπτύχθηκε από την εταιρία GEAC Γαλλίας ειδικό πρόγραμμα διαχείρισης των εγγραφών του ΣΚ. Αξιοποιήθηκε η τεχνογνωσία της συμμετοχή της στην κοινοπραξία σύνταξης μελέτης για δημιουργία ΣΚ των Γαλλικών ΑΕΙ και την υλοποίηση του ΣΚ των Γαλλικών Δημοτικών Βιβλιοθηκών. Διαμορφώθηκε ο βασικός αλγόριθμος ταύτισης και ενοποίησης εγγραφών και ο αλγόριθμος διαχείρισης των πληροφοριών αντιτύπων (holdings). Έγιναν οι πρώτες δοκιμές ενοποίησης βιβλιογραφικών εγγραφών και ελέγχθηκε μέρος της λειτουργία των αλγορίθμων που είχαν αναπτυχθεί. Στο διάστημα που ακολούθησε ολοκληρώθηκε και ο αλγόριθμος ενοποίησης των θεμάτων. Παράλληλα μέσω της Οριζόντιας Δράσης πραγματοποιήθηκαν σεμινάρια σε διάφορες πόλεις σε καταλογογράφους από όλες τις βιβλιοθήκες σε θέματα γενικότερα και όχι στενά του ΣΚ. Ακολούθησαν ολοκληρωμένες δοκιμές και βελτιώσεις κυρίως στον αλγόριθμο ταύτισης. Τον Μάιο του 2003 η υλοποίηση του έργου ανατέθηκε σε συντονιστή. Συντάχθηκε σχέδιο ενεργειών για την επίσπευση της υλοποίησης, σε τρία επίπεδα: τεχνικό, διαδικαστικό, υποστηρικτικό. Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στην οριστική διαμόρφωση των αλγορίθμων. Ολοκληρώθηκαν οι συστηματικές δοκιμές όλων των αλγορίθμων σε τρία στάδια: α) με μικρό αριθμό ελεγχόμενων δεδομένων σε όλες τις λειτουργίες: εντοπισμού-ταύτισης διπλών εγγραφών, εισαγωγή μοναδικών, δημιουργία αρχείου θεωρούμενων διπλών, ενοποίηση διπλών εγγραφών, σύγκριση μεταξύ διπλών και επιλογή κύριας εγγραφής, διαχείριση θεμάτων διπλών εγγραφών, διαχείριση αντιτύπων διπλών εγγραφών, β) με μεγαλύτερα αρχεία και ποικιλία περιπτώσεων γ) σε οιονεί πραγματικές συνθήκες με μεγάλα αρχεία τριών καταλόγων. Αποφασίστηκε η παρεμβολή ενός σταδίου εσωτερικού ελέγχου (αυτοέλεγχος των προς ένταξη καταλόγων) και η εξατομικευμένη χρήση αρθρωμάτων (modules) του αλγορίθμου για κάθε περίπτωση. Ετοιμάστηκε πίνακας οδηγιών με λεπτομερή βήματα για τους βιβλιοθηκονόμους των βιβλιοθηκών και της ομάδας ΣΚ. Ομαδοποιήθηκαν όλα τα ευρήματα των δοκιμών για να προωθηθούν στις Διαρκείς Επιτροπές θεματικής και περιγραφικής καταλογογράφησης για σύνταξη οδηγιών. Προγραμματίστηκε η δημιουργία ιστότοπου του ΣΚ. Παραγγέλθηκαν τα αρχεία καθιερωμένων θεμάτων και ονομάτων από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου για εξ αποστάσεως πρόσβαση από όλες τις βιβλιοθήκες μέλη του ΣΚ και ολοκληρώθηκε η προετοιμασία διάθεσης των καθιερωμένων όρων της Εθνικής Βιβλιοθήκης από τον ιστότοπο του ΣΚ. Η δημιουργία ενός ΣΚ δεν είναι μόνον τεχνικό ζήτημα. Όπως πρόβλεψε η ΟΕ θα χρειαστεί μια νομική οντότητα που θα εξασφαλίσει τη συνέχεια και τη βιωσιμότητά του. Όμως αυτό δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί απομονωμένα από τις άλλες συνεργατικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα την ίδια περίοδο στον ίδιο χώρο (π.χ. HEAL-Link). Πρέπει να αρχίσει σοβαρά η συζήτηση για την θεσμική κατοχύρωση των προσπαθειών, των επιτευγμάτων και των προσδοκιών τόσων ανθρώπων.Τεκμήριο Το «άνοιγμα» των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών προς ειδικές κατηγορίες χρηστών: η περίπτωση των ΑΜΕΑ και των ατόμων με προβλήματα δυσλεξίας(2003-11-12) Γρηγοριάδου, Σοφία Π.; Κηπουρού, Αθανασία; Θεοδωρίδου-Σωτηρίου, ΛίλαΤα τελευταία χρόνια οι Βιβλιοθήκες, και ειδικότερα οι Ακαδημαϊκές, ‘’εκμεταλλευόμενες’’ τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, μπορούν πλέον να επεκτείνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους και σε ειδικές κατηγορίες χρηστών, όπως είναι τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ) και τα άτομα με προβλήματα δυσλεξίας, που μέχρι σήμερα αδυνατούσαν να εξυπηρετήσουν λόγω της δυσκολίας πρόσβασης στο χώρο τους αλλά και στο υλικό τους. Το «άνοιγμα» όμως των βιβλιοθηκών και προς αυτή την κατηγορία χρηστών, δεν είναι κάτι που πετυχαίνεται εύκολα. Προϋποθέτει ειδικές γνώσεις και μελέτη των τρόπων κάλυψης των αναγκών αυτών των ατόμων, ανάλογα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν (μειωμένης όρασης, κίνησης, ακοής, ομιλίας, μαθησιακής δυσκολίας κ.λπ.) Με το παρόν άρθρο, ύστερα από μία βιβλιογραφική επισκόπηση των ερευνητικών προσεγγίσεων και των πρακτικών που εφαρμόζονται διεθνώς για τα ΑΜΕΑ, επιχειρείται μια κατηγοριοποίηση των υπηρεσιών που μπορούν να προσφερθούν σε αυτούς τους χρήστες. Αναπτύσσονται δε αναλυτικά τρεις βασικές ενότητες: η άρση των φραγμών στις δυνατότητες χρήσης του Διαδικτύου (1), ο εμπλουτισμός της συλλογής με ειδικές κατηγορίες υλικού (2), η απόκτηση ειδικού τεχνικού εξοπλισμού (3). Ειδικότερα για τα άτομα με δυσλεξία, παρατίθενται τα διαθέσιμα εργαλεία που έχουν αναπτυχθεί από βιβλιοθήκες του εξωτερικού και διατυπώνονται συγκεκριμένες πρακτικές προτάσεις προσαρμογής, οργάνωσης και προσανατολισμού τους στο χώρο της βιβλιοθήκης. Δεν αρκεί όμως μόνο η κατάλληλη κτιριακή υποδομή, ο εμπλουτισμός των συλλογών και η προμήθεια ειδικού τεχνικού εξοπλισμού. Οι προσαρμογές στη νομοθεσία, η εκπαίδευση των βιβλιοθηκονόμων και η έκδοση συγκεκριμένων οδηγιών, θεωρούνται απαραίτητες διοικητικές δράσεις που θα υποβοηθήσουν στην παροχή αυτών των “ειδικών” υπηρεσιών. Συμπερασματικά συνάγεται ότι η μέχρι σήμερα “υστέρηση “ των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών στην εξυπηρέτηση ειδικών κατηγοριών χρηστών, δεν οφείλεται στην έλλειψη ευαισθητοποίησης, αλλά κυρίως στην άγνοια των σύγχρονων υποστηρικτικών προσαρμοστικών τεχνολογιών και των τρόπων παροχής πρόσβασης στις πληροφορίες με εναλλακτικές μορφές και μεθόδους.